
nyitóoldal > hirek > HÃres emberek - Optimista riportok > Az utazó cirkusz helytartója
Az utazó cirkusz helytartója
2004.10.07.
Magyarországon is az egyik legjelentÅ‘sebb sporteseménynek számÃt a Forma-1 Magyar NagydÃj. A 17 futamból álló verseny jellegzetességeirÅ‘l a Hungaroring vezérigazgatójával - Palik László - val beszélgettünk.
Optimista PR: Az "utazó cirkusznak" is nevezett verseny arculata mennyire egységes az egyes országokban?
Palik László: Másfél évtizede követem figyelemmel ezt a versenysorozatot. A globalizáció hatása ma már a Forma-1 teljes egészére is érvényes. Vagyis azok a sztenderdek, amelyek a sportesemény megjelenését jellemzik, állandóak, függetlenül attól, milyen országban, melyik pályán találkozunk velük. Tulajdonképpen az újságÃrótól kezdve a nézÅ‘n át a versenyzÅ‘ig, csapatig mindenki mindenhol ugyanazt kapja.
OPR: Ecclestone mellett dolgozik PR-csapat? Hallott róluk, esetleg ismeri őket?
P.L.: Minden szinten megvan a saját kommunkációs csatornánk, s állandó emberekkel dolgozunk. Nálunk például ennek a leképeződése, hogy Dr. Petán Péter 1993 óta végzi ezt a munkát. ők tehát olyan állandó emberek, akik folyamatos kommunikációban vannak egymással.
OPR: Lesz-e a jövőben magyar származású Forma-1-es pilóta?
P.L.: Erre nem lehet felelősségteljes választ adni, mert ennek nagyon sok összetevője van. Az a huszonkét fiatalember, aki a rajtnál elindul, különleges képességekkel rendelkezik. Kicsiny gyerekkoruk óta ezért a célért dolgoznak. Ma már ehhez megfelelő közgazdasági környezetre is szükség van, akár családi oldalról. Vannak olyan piloták, akik vagyoni helyzetüket alakul véve tudtak bekerülni ebbe a világba. Németországban, Olaszországban vagy Angliában, hagyománya van az autóversenyzésnek. Ezek az országok fejlett gépjárműiparral rendelkeznek, és ez a háttér lehetővé teszi, hogy "kitermelődjenek" a versenyzők. Németországban például a Schumacher-jelenség valóságos iparággá nőtte ki magát. Ez nálunk is ki fog alakulnia az idők folyamán.
OPR: Hogyan zajlik a versenyek televÃziós közvetÃtési jogainak értékesÃtése?
P.L.: Több fokozatban. Egyrészt a Hungaroring Sport Rt. megvásárolja a TV-közvetÃtés jogait Magyarországra vonatkozóan FOM-tól, amely az eredeti jogtulajdonosa a közvetÃtésnek. Ezáltal a Hungaroring lesz a jogtulajdonos, majd mi megversenyeztetjük a magyarországi televÃziókat azokkal a feltételekkel, amelyek a mi szerzÅ‘désünkben is szerepelnek. Például csak földi sugárzású televÃzió vehet rész a közvetÃtésben.
OPR: Ez a rendkÃvül magas nézettségű program kiválóan alkalmas az országimázs fejlesztésére is. Milyen új terveket dolgoztak ki a korábbi évekhez képest?
P.L.: Az országimázs szempontjából az a legjobb, ha ez a verseny hibátlanul zajlik, ha be tudjuk bizonyÃtani a világnak, hogy egy ilyen nagy, bonyolult logisztikai rendszert mi hiba nélkül tudunk működtetni. Ezt már bebizonyÃtottuk, hiszen mivel a 16. NagydÃjon semmilyen komoly probléma nem történt. Az országkép javÃtása szempontjából ennél fontosabb szempont nem nagyon létezik. Ugyanis ez a futam - ha az összes televÃziós kontaktust összeadjuk, amelyet realizálni lehet –éves szinten többmilliárd nézÅ‘höz jut el. Ezekben az emberekben tudatosul az is, hogy Budapest képest megrendezni egy ilyen nagyszabású versenyt. Az országimázs szempontjából ez a leglényegesebb eredemény.
OPR: Van kedvenc pilótája?
P.L.: Ha lenne, az nem volna fair a nézÅ‘kkel, illetve a rajongókkal szemben. Végiggondolva az eddigi lassan két évtizedes televÃziós pályáfutásomat, van azonban olyan versenyzÅ‘, akivel kapcsolatban ki merem jelenteni, hogy az általam valaha látott versenyzÅ‘k közül a legnagyobbnak tartom. Ez pedig Ayrton Senna.
OPR: Sportkommentátorként mi a legkedvesebb élménye?
P.L.: Számomra a Forma-1-gyel kapcsolatban mindig a magyar nagydÃj az igazán pozÃtiv élmény. Visszautalnék arra, amit az elÅ‘bb mondtam a versennyel és az országképpel kapcsolatban: furcsa, de az ember másképpen ül oda a kommentatorállásba, ha Magyarországon közvetÃt, mintha Angliában vagy Olaszországban. Egyszerűen attól függetlenül, hogy nem abban a székben ülök, amelyikben azelÅ‘tt, ma az ember azért izgul, hogy ugye meg tudjuk csinálni ugyanúgy ezt a futamot is, hogy meg tudjuk ugyanúgy rendezni, ugyanolyan szÃnvonalat tudjunk produkálni, mint a világ bármelyik tájékán, mert ezzel minÅ‘sÃtjük magunkat a külvilág számára, és ezért mindig nagyobb izgalommal várom ezt a versenyt. Mindig is büszke voltam arra, hogy nálunk is van ilyen futam, miközben ha belegondolunk, nagyhatalmak állnak sorba azért, hogy Forma-1-es versenyt rendezzenek. Ezért egy ilyen geopolitikai környezetben egy közép-európai ország bizonyÃtani is tud azzal, hogy másfél évtizeden keresztül ezt a rendezvényt megszervezi. Nekem nagyon pozitiv élmény, ha vasárnap délután négy órakor lezajlik a verseny, és minden hiba nélkül történt. Ilyenkor azt mondja az ember, hogy ott vagyunk az élen.
OPR: Oroszországban is terveznek a jövőben Forma-1 futamot rendezni. Ezáltal melyik ország fog kimaradni?
P.L.: Ez a világbajnokságot rendező nemzetközi szervezetek döntése. A Hungaroringnek 2006-ig már érvényes szerződése van Forma-1-es versenyekre.
OPR: Nem bosszantja egyes sportközvetÃtÅ‘k passzÃv, szomorú stÃlusa?
P.L.: Én sok sok évvel ezelÅ‘tt, amikor ebbe a szakmába bekerültem, akkor megtanultam egy alapszabályt: kollégákról vagy jót vagy semmit. Magyaran szólva, ha a szaktársaimmal kapcsolatban a vélemyemre kÃváncsiak, akkor én csak pozÃtivan tudok nyilatkozni.
OPR: A Forma-1-en kÃvül még milyen programok zajlanak a Hungaroringen?
P.L.: A Hungaroring kihasználtsága a következÅ‘képpen néz ki: erre az évre már nem tudunk adni hétvégére idÅ‘pontot, és a hétköznapok között is igen-igen kevés van, ami szabad a Hungaroringen. 2002-re a hétvégék javarésze le van foglalva, ennek alapján azt tudom mondani, ha belegondolunk abba, hogy a négy évszakból két és fél évszak, amit használni lehet egy nyitott versenypályán 150, 160 nap körüli a hasznositás a Hungaroringen. Azt gondolom, hogy ez elég szép arány, nagyon széles a paletta a motoros európa-bajnokságtól az egyes vezéripviseletek tesztnapjain át a futóversenytÅ‘l kezdve a bicikliversenyig. Nagyon szeretnénk ha az utcán motorozó és autózó emberek idÅ‘ról idÅ‘re kijöhetnének erre a versenypályára, hiszen felemelÅ‘ érzés, amikor az ember egy zárt versenypályán autózhat vagy motorozhat, másrészról könnyebben ki tudja próbálni saját és motorjának vagy autójának a korlátait anélkül, hogy az életét veszélyeztetné. Közlekedésbiztonsági szempontból is van egy ilyen feladata egy versenypályának, és mi mindezt elérhetÅ‘ áron kÃnáljuk. Az elmúlt néhány hónapban sikerült egy olyan konstrukciót kidolgoznunk, amelynek révén a motorosok, akik nem a legvagyonosabb emberek, most már az utcáról bejÅ‘ve is használhatják bizonyos napokon a pályát, méghozzá mindössze 3500-, Ft befizetése ellenében, ami nem egy borzalmas nagy ár, az infrastrukturát tekintve. Ezért a pénzért bárki biztonságban tud motorozni. MentÅ‘ is van kint a pályán, tehát ha baleset történik, akkor azonnal orvosi segÃtség áll rendelkezésre.
OPR: A politikusokkal milyenek személyes kapcsolatai?
P.L.: Az elmúlt tÃz évet tekintve, a rendszer váltás óta különbözÅ‘ vállalatokat vezetek. Egészen eddig részben a saját vállalataimmal voltam elfoglalva - általában vegyes tulajdonú társaságokat vezettem -, és mivel egy tömegkommunikációval foglalkozó céget épÃtettünk fel az évek alatt, egészen addig, amÃg el nem adtuk, a cég kapcsolatba került a politikával, hiszen rádiót, újságot és televÃziós műsort produkált. Én azt gondolom, hogy a mi kapcsolatunk a politikával úgy volt normális, szÃnvonalas és jó, hogy mi nem folytunk bele a politikába, tehát mi soha nem politizáltunk. Ha ezt az emberbetartja, akkor semmi baj nincs a politikával. A politika soha nem akart helyettünk vállalatot vezetni, mi pedig a politika helyett nem óhajtottunk politizálni, ugyanis nem értünk hozzá. Ennek megfelelÅ‘en a viszony tökéletes.
OPR: Mi a véleménye az olimpia szervezésének ötletéről? Reálisnak tartja?
P.L.: Nekem szélsÅ‘ségesen pozitÃv a véleményem errÅ‘l. Tökéletesen reálisnak tartom, és amennyire én látom a sajtóban közölt megnyilvanulásokból, az összes magyar politikai erÅ‘ reálisnak tartja, hisz akár kormánypárti akár ellenzéki oldalról én még csak olyat olvastam vagy hallottam, hogy mindenki pártolja ezt az elképzelést. Ha egy kicsit filozofikusabban nézzük, úgy nem lehet magasra ugrani, ha az ember lefele néz. Hogyha felfelé nézünk, és magasra, akkor esélyünk van arra, hogy eljussunk oda. A motorversenyzÅ‘knek van egy mondásuk: ahova nézel, oda esel. Ha a füvet nézem, miközben megyek a pályán, akkor ki fogok menni a fűre. Ha az aszfaltcsÃkot nézem a kanyarban, akkor be fogok tudni fordulni.
Én azt gondolom, hogy egy olimpia megszervezése hatalmas feladat. Hihetelen pénzügyi és logisztikai hátteret igényel, de hát a világon jelen pillanatban 17 Forma-1 versenypálya van, és 15 országban bonyolÃtanak Forma-1 versenyt. Ez a világ egyik legnagyobb kommunikációs show-ja, ezért a rendezése nagyon komoly, nagyon fegyelmezett logisztikát igényel. Hát ki tudna olimpiát rendezni, ha nem egy olyan ország, amely másfél évtized óta hibátlanul bonyolÃt le egy ilyen világshow-t? Ennél jobb bizonyitékot nem tudunk szolgáltatni erre. Természetesen egy olimpia sokkal nagyobb, sokkal grandiózusabb rendezést igényel. Ez az ország bebizonyÃtotta, hogy képes ilyen nemzetközi feltételeknek eleget tenni.
OPR: Mennyi időre szól a kinevezése?
P.L.: Határazatlan időre.
OPR: És mennyi ideig fog maradni?
P.L.: AmÃg dolgom van. Én aznap felállok ebbÅ‘l a székbÅ‘l, ha úgy Ãtélem meg, hogy a személyem hátráltatja a magyar Forma-1 helyzetét.
OPR: Mindenhová elutazik a Forma-1-es futamokra? Ilyenkor mennyi ideig marad?
P.L.: Ebben az évben már egy versenyre sem fogok elutazni. A Magyar TelevÃzió nagyon kedvesen preferálja azt, hogy a helyszÃnrÅ‘l közvetÃtsünk, de mivel túl sok idÅ‘t elvesz a munkaidÅ‘mbÅ‘l, azt gondolom, hogy jobb, ha itthonról közvetÃtem a versenyeket.
OPR: Ez azt jelenti, hogy korábban mindenhol ott volt?
P.L.: Nem mindenhol. Hosszú éveken át az átlagos 15 versenynek a felére utaztunk ki. Nagyjából ez volt az arány, ami most csökkent. Ebben az évben voltam Imolában, Monte-Carlóban és Ausztriában.
OPR: Az újságÃrással vagy az üzlet világával könnyebb Önnek azonosulnia?
P.L.: Az én esetemben nem lehet ezt a két területet különválasztani. Én mind a kettővel teljes egészében azonosulni tudok. Az eddigieknél is jobb kedvvel kelek fel reggelente, mert amikor az embernek a szerelme és a munkája ugyanaz, akkor egy pillanatig sem kell kapkodnia vagy meghasonulnia. Számomra természetes dolog, hogy reggeltől estig a pályával foglalkozom.
Cronio
2019. január 1-től az Optimista Klub archiválódik. Mit szól ehhez?
korábbi szavazások